Zaznacz stronę

Kasy i drukarki fiskalne a nowe przepisy

W CDN-Partner w Krakowie Sp. z o.o. zajmujemy się wdrażaniem w firmach programów Comarch oraz serwisem drukarek fiskalnych POSNET. Obsługując naszych klientów często spotykamy się z pytaniami, które dotyczą zmian w przepisach odnoszących się do urządzeń fiskalnych. Pokrótce chcemy Państwu przybliżyć najważniejsze aspekty i pomóc w wyborze odpowiedniego urządzenia fiskalnego.

Od 1 lipca 2021 roku w wyniku zmian w przepisach kolejne branże zostają objęte obowiązkiem wymiany dotychczasowych urządzeń fiskalnych kas i drukarek fiskalnych na urządzenia online.

Aktualne daty wprowadzania urządzeń fiskalnych (kas, drukarek) online dla następnych sektorów gospodarki określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 roku w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących posiadających elektroniczny lub papierowy zapis kopii.

 

Czym są kasy fiskalne i drukarki fiskalne online?

Kasy i drukarki ONLINE to urządzenia fiskalne, które zostały wyposażone w funkcję pozwalającą na bezpośrednie i w pełni automatyczne przekazywanie gromadzonych danych do Centralnego Repozytorium Kas podlegającemu Ministerstwu Finansów. Do przekazywanych danych należą m.in.: raporty dobowe, paragony fiskalne czy dokumenty niefiskalne.

 

Kogo dotyczy obowiązek pracy na kasach fiskalnych/drukarkach fiskalnych online?

Obowiązkowi temu podlegają podatnicy wymienieni w art. 145b ust. 1 ustawy o VAT.

Od początku 2020 roku kasy fiskalne online wymagane są do ewidencji:

✅  Usług związanych z naprawą pojazdów silnikowych oraz motorowerów.
✅  Sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

 

Od 1 stycznia 2021 roku do tego grona dołączyli przedsiębiorcy z branż takich jak:

  • Gastronomia.
  • Hotelarstwo.

 

Z kolei, od 1 lipca 2021 roku wśród podlegających obowiązkowi posiadania kasy fiskalnej online znaleźli się tacy przedsiębiorcy jak:

  • Prawnicy.
  • Budowlańcy.
  • Siłownie oraz kluby fitness.
  • Kosmetyczki.
  • Fryzjerzy.
  • Lekarze.
  • Stomatolodzy. 

W najbliższym czasie obowiązek korzystania z urządzeń fiskalnych online dotyczył będzie w zasadzie każdej branży. Tylko do grudnia 2022 roku włącznie będzie można jeszcze nabyć kasę fiskalną z elektronicznym zapisem kopii, a od 2023 roku dostępne będą już wyłącznie kasy fiskalne online. Zatem branże nieobjęte opisanym obowiązkiem będą mogły korzystać z kas tradycyjnych do momentu zaistnienia konieczności wymiany pamięci bądź ich wyeksploatowania.

 

Wymiana kasy fiskalnej  lub drukarki fiskalnej

Ulga podatkowa i formalności

Wymieniając kasę fiskalną z tradycyjnej na tę w wersji online, przedsiębiorca uprawniony jest do skorzystania z ulgi podatkowej na takowy zakup. Jej wysokość stanowi 90% ceny zakupu, pod warunkiem, że nie przekracza ona wówczas 700 zł. Gdy kwota ulgi jest w danym okresie rozliczeniowym wyższa niż kwota podatku należnego, wówczas podatnikowi przysługuje prawo zwrotu niniejszej różnicy na rachunek bankowy bądź odliczenia owej różnicy od podatku należnego w kolejnym okresie rozliczeniowym. Warunkiem zaistnienia przywołanych okoliczności jest fakt zakupu kas rejestrujących nie później niż 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Przy wymianie kasy fiskalnej na tę w wersji online kluczowym jest zwrócenie uwagi na to, aby zakupione urządzenie posiadało potwierdzenie od prezesa Głównego Urzędu Miar (GUM). Kolejnym krokiem jest zawarcie umowy z serwisantem posiadającym wymagane uprawnienia, a także zadbanie o bezpieczne i stałe łącze Wi-Fi z Internetem. Ostatnim etapem jest proces instalacji oraz fiskalizacji kasy przy serwisancie.

 

Co zrobić z dotychczasowym urządzeniem fiskalnym?

W momencie rejestracji kasy, czy drukarki fiskalnej online obowiązkiem przedsiębiorcy jest również wyrejestrowanie starej kasy. By to uczynić, musi on złożyć wniosek w Urzędzie Skarbowym, zawierający prośbę o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy fiskalnej z ewidencji.

 

Kasa czy drukarka fiskalna – co wybrać?

Nie ulega wątpliwości, iż zakup urządzenia fiskalnego, podobnie jak ewidencja obrotu, są obowiązkiem przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą produktów bądź usług osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Pozostaje jednak konieczność podjęcia decyzji co wybrać kasę, czy drukarkę fiskalną.

Kasy fiskalne przeznaczone są raczej dla niewielkich punktów handlowych, a praca na nich może się okazać w dłuższej perspektywie dość uciążliwa. Nie posiadają możliwości dostępu do aktualnych stanów magazynowych, a zatem łatwiej jest popełnić błąd w procesie ich użytkowania.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku drukarek fiskalnych. Można je określić jako fiskalne uzupełnienie stanowiska sprzedaży, które swoją pracę opiera na komputerze oraz użytkowanym oprogramowaniu. Dzięki współpracy z systemem sprzedażowym pozwala nam na bieżące monitorowanie choćby stanów magazynowych (są widoczne na komputerze w momencie wystawiania paragonu). O ile kasa fiskalna pozwala na wprowadzenie około 40 tysięcy kodów towarów i usług, o tyle w przypadku drukarek jest to ponad 100 tysięcy.

Zatem choć drukarka fiskalna jest z pewnością urządzeniem nieco droższym to bezdyskusyjnie ułatwia nam kontrolę prowadzonej działalności oraz umożliwia bardziej efektywne zarządzanie sprzedażą i magazynem.

 

CDN-Partner w Krakowie – urządzenia fiskalne POSNET

Potrzebujesz porady w kwestii zakupu urządzenia fiskalnego bądź jego użytkowania? Skontaktuj się z nami, a nasi eksperci z chęcią rozwieją Twoje wątpliwości i odpowiedzą na ewentualne pytania. Zajmujemy się sprzedażą i wdrożeniem oprogramowania Comarch ERP Optima oraz Comarch ERP XL, a jednocześnie jedno z uzupełnień naszej oferty stanowią właśnie drukarki fiskalne, w których zakresie posiadamy autoryzację serwisową POSNET.

Będąc autoryzowanym serwisem drukarek fiskalnych POSNET świadczymy takie usługi jak:

✅  fiskalizacja urządzeń fiskalnych (dodatkowo wypisujemy dokumenty do Urzędu Skarbowego),
✅  szkolenie personelu z zakresu obsługi drukarki fiskalnej,
✅  programowanie oraz instalacja drukarek fiskalnych,
✅  przeglądy urządzeń drukarek fiskalnych,
✅  naprawy serwisowe,
✅  odczyty z modułów fiskalnych,
✅  wymianę modułów w drukarkach fiskalnych.

 

Najczęściej wybieranym modelem drukarki jest z naszego doświadczenia:

POSNET THERMAL XL2 ONLINE

 

 

POLECANY PRODUKT - POSNET THERMAL XL2 ONLINE - cdnpartner.pl

 

Najbardziej popularna w Polsce linia drukarek fiskalnych, w wersji online. Pozwala na połączenie z Centralnym Repozytorium Kas na kilka sposobów, choćby za pomocą portu USB czy też LAN/Ethernet, bądź jeśli potrzebujesz komunikacji bezprzewodowej to zamów drukarkę z opcją Wi-Fi. To kompaktowe urządzenie o optymalnej prędkości wydruku oraz możliwością podłączenia do niej dodatkowych urządzeń (wagi, skanera kodów kreskowych). Dostępność w trzech wersjach konstrukcyjnych pozwala dostosować ją jak najlepiej do Twoich potrzeb.

 

Masz pytania, szukasz dobrej oferty – zadzwoń lub napisz  do Działu Handlowego CDN-Partner w Krakowie Sp. z o.o.

e-mail: info@cdnpartner.pl

telefon: 12 636 42 43

Jak wybrać system ERP? – cz. 2 [PORADNIK]

Jak(i) wybrać system ERP? Niezależnie od tego, jaką firmę reprezentujesz: handlową, produkcyjną czy usługową, instytucję publiczną, wielką korporację czy małe przedsiębiorstwo, rynek jest pełen rozwiązań. Jeżeli stanąłeś przed wyborem systemu ERP warto, abyś udzielił sobie odpowiedzi na podstawowe pytania oraz poznał kilka zagadnień…

Szybkie i wygodne płatności w sklepie internetowym z bramką płatniczą eService

Wybór płatności do sklepu internetowego nie zawsze jest łatwy. Warto przeanalizować potrzeby Klientów i odpowiednio dostosować integrację. W ostatnim czasie coraz więcej Klientów preferuję wygodną i bezpieczną płatność Blikiem. Oczekiwania Klientów nieustannie rosną. W celu zwiększenia sprzedaży należy oferować odpowiednie rozwiązania. W tym artykule zaprezentujemy Państwu polecaną przez nas bramkę płatniczą, która sprawdzi się nie tylko w e-sklepie opartym o platformę Comarch e-Sklep, ale również Shoper, Shopify, PrestaShop, WooCommerce, Magento i inne. 

Rewolucja w stawkach VAT i przypisanie kodów w module Optima Handel

Od 1 lipca 2020 zacznie obowiązywać nowa matryca stawek VAT. W porównaniu z poprzednimi latami są to rewolucyjne zmiany. Z perspektywy podatników najważniejszą kwestią będzie zmiana stawek na poszczególne świadczenia. Nowa matryca stawek VAT to odejście od funkcjonującej od lat PKWiU 2008 oraz zastąpienie jej przez dwa różne systemy klasyfikacyjne.

Procedura TAX FREE już od 1 stycznia 2022 – jak przygotować firmę?

Od 1 stycznia 2022 roku wprowadzony zostanie elektroniczny obieg TAX FREE na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowych i Celnych (PUESC). Aby sprzedawać w systemie TAX FREE poza obiegiem elektronicznym, oprócz obowiązkowej rejestracji na platformie PUESC, niezbędnym stanie się również posiadanie statusu czynnego podatnika VAT oraz co najmniej jednej kasy online. Bez kasy fiskalnej online nie będzie możliwości rejestracji w PUESC.