Uruchomienie procedury VAT e-Commerce w Comarch ERP Optima i e-Sklep

Od 1 lipca 2021 weszły w życie nowe przepisy. Pakiet zmian VAT e-commerce nałożył na platformy e-handlu obowiązek rozliczenia VAT z tytułu sprzedaży towarów konsumentom w Unii Europejskiej. Dotychczasowe rozwiązanie Mini One Stop Shop (MOSS) zostało przekształcone w One Stop Shop (OSS), który obejmuje większość usług B2C świadczonych w kraju konsumpcji na rzecz konsumenta.

 

W najnowszej wersji Comarch e-Sklep umożliwiono wyliczanie na zamówieniach stawki VAT zgodnie z krajem wysyłki towaru (cena brutto nie zmienia się). Uruchomienie obsługi sprzedaży w tej szczególnej procedurze następuje po przysłaniu z systemu ERP informacji, czy sprzedawca podlega procedurze OSS oraz uzupełnieniu dla krajów wysyłki z Unii Europejskiej stawek VAT dla towarów, dostaw i płatności.

 

Jak krok po kroku uruchomić procedurę VAT e-Commerce w Comarch ERP Optima i e-Sklep?

 

1. Obsługa szczególnej procedury rozliczania VAT dla e-Commerce jest możliwa w integracji z systemem Comarch ERP Optima od wersji 2021.5. W celu uruchomienia pakietu VAT dla e-Commerce należy przejść do systemu Optima, a następnie wybrać System > Konfiguracja > Firma > Ogólne > e-Handel oraz zaznaczyć parametr OSS – obsługa szczególnej procedury rozliczania VAT dla e-Commerce. Przy uruchomionej procedurze OSS w Comarch e-Sklep kontrahenci krajowi otrzymają status Krajowy / Procedura OSS.

 

2. Na wszystkich kartotekach towarowych udostępnianych do Comarch e-Sklep na zakładce Jednostki/EAN/VAT należy uzupełnić stawki VAT zgodne ze stawkami obowiązującymi w kraju dostawy. W systemie Comarch ERP na liście towarów dodano nową operację seryjną pozwalającą uzupełnić podstawowe stawki VAT dla wybranych lub wszystkich krajów Unii Europejskiej. W panelu administracyjnym na szczegółach towaru dodano nową zakładkę Stawki VAT dla OSS do podglądu. Nie ma możliwości edycji stawek VAT na towarach w Comarch e-Sklep.

Uwaga: Jeżeli towar znajdujący się w koszyku w Comarch e-Sklep nie będzie miał uzupełnionej stawki VAT dla danego kraju dostawy, to zostanie usunięty z zamówienia.

 

3. W  panelu administracyjnym w Ustawienia > Płatności i dostawy na formularzach wszystkich form płatności oraz na formularzach form dostawy wykorzystywanych w Comarch e-Sklep na zakładce Stawki VAT dla OSS należy uzupełnić stawki VAT dla unijnych krajów dostawy. Należy ręcznie wpisać stawkę VAT dla wszystkich krajów wykorzystywanych w macierzy dostaw (są one pogrubione, u góry listy) oraz zaznaczyć parametr Aktywny i zapisać zmiany.

Uwaga: Brak stawki VAT na formie dostawy lub płatności uniemożliwia złożenie zamówienia do danego kraju dostawy.

 

4. Po wykonaniu powyższych czynności należy wykonać synchronizację danych z systemem ERP, w celu przesłania do Comarch e-Sklep informacji o procedurze OSS, a także o stawkach VAT dla towarów. 

 

5. Po prawidłowej konfiguracji, w Comarch e-Sklep sprzedaż do krajów Unii Europejskiej (obsługa Irlandii Północnej następuje na podstawie kodu pocztowego Belfastu) będzie prowadzona według szczególnej procedury OSS dla:

  • Osób fizycznych.
  • Firm, jeżeli nie posiadają aktywnego NIP (zarejestrowanego w VIES) lub podany NIP jest bez unijnego prefiksu. W przypadku sprzedaży według procedury VAT e-Commerce informacja o stawkach VAT (dla towarów, dostawy i płatności) stosowanych według unijnych krajów dostawy jest widoczna na szczegółach zamówienia w panelu administracyjnym oraz przesyłana do systemu ERP.

 

W razie dodatkowych pytań dotyczących konfiguracji technicznej zachęcamy naszych klientów do wysyłania zgłoszeń na e-mail: mshelp@cdnpartner.pl

Jak działa PPK oraz co powinna zawierać umowa o prowadzenie i umowa o zarządzanie?

Umowę musi zawrzeć każdy pracodawca, który zatrudnia co najmniej jedną osobę. Powinna ona być sporządzona w postaci elektronicznej, która pozwala na zapisanie jej treści na trwałym nośniku. Nie może zawierać warunków mniej korzystnych niż zaprezentowane przez daną instytucję finansową na portalu PPK w dniu zawarcia umowy.

Wdrożenie systemu ERP

Firmy decydują się na modernizację lub zastąpienie systemu ERP średnio co kilka lat. Wdrożenie systemu ERP jest inwestycją długoterminową, która przynosi wiele korzyści.

Odkrycie niezwykłego Goldratta. Jak udoskonalić zarządzanie produkcją?

Kim jest Goldratt? Nieżyjący już izraelski fizyk Dr Eliyahu M. Goldratt zastosował podejście naukowe do rozwiązywania problemów, które na co dzień trapiły firmy. Autor licznych bestsellerów, mówca oraz lider biznesu.

Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday i Cyber Monday w 2020 roku?

Dotrzyj do właściwych odbiorców we właściwym czasie, aby zwiększyć sprzedaż i osiągnąć sukces.