Zaznacz stronę

Uruchomienie procedury VAT e-Commerce w Comarch ERP Optima i e-Sklep

Od 1 lipca 2021 weszły w życie nowe przepisy. Pakiet zmian VAT e-commerce nałożył na platformy e-handlu obowiązek rozliczenia VAT z tytułu sprzedaży towarów konsumentom w Unii Europejskiej. Dotychczasowe rozwiązanie Mini One Stop Shop (MOSS) zostało przekształcone w One Stop Shop (OSS), który obejmuje większość usług B2C świadczonych w kraju konsumpcji na rzecz konsumenta.

 

W najnowszej wersji Comarch e-Sklep umożliwiono wyliczanie na zamówieniach stawki VAT zgodnie z krajem wysyłki towaru (cena brutto nie zmienia się). Uruchomienie obsługi sprzedaży w tej szczególnej procedurze następuje po przysłaniu z systemu ERP informacji, czy sprzedawca podlega procedurze OSS oraz uzupełnieniu dla krajów wysyłki z Unii Europejskiej stawek VAT dla towarów, dostaw i płatności.

 

Jak krok po kroku uruchomić procedurę VAT e-Commerce w Comarch ERP Optima i e-Sklep?

 

1. Obsługa szczególnej procedury rozliczania VAT dla e-Commerce jest możliwa w integracji z systemem Comarch ERP Optima od wersji 2021.5. W celu uruchomienia pakietu VAT dla e-Commerce należy przejść do systemu Optima, a następnie wybrać System > Konfiguracja > Firma > Ogólne > e-Handel oraz zaznaczyć parametr OSS – obsługa szczególnej procedury rozliczania VAT dla e-Commerce. Przy uruchomionej procedurze OSS w Comarch e-Sklep kontrahenci krajowi otrzymają status Krajowy / Procedura OSS.

 

2. Na wszystkich kartotekach towarowych udostępnianych do Comarch e-Sklep na zakładce Jednostki/EAN/VAT należy uzupełnić stawki VAT zgodne ze stawkami obowiązującymi w kraju dostawy. W systemie Comarch ERP na liście towarów dodano nową operację seryjną pozwalającą uzupełnić podstawowe stawki VAT dla wybranych lub wszystkich krajów Unii Europejskiej. W panelu administracyjnym na szczegółach towaru dodano nową zakładkę Stawki VAT dla OSS do podglądu. Nie ma możliwości edycji stawek VAT na towarach w Comarch e-Sklep.

Uwaga: Jeżeli towar znajdujący się w koszyku w Comarch e-Sklep nie będzie miał uzupełnionej stawki VAT dla danego kraju dostawy, to zostanie usunięty z zamówienia.

 

3. W  panelu administracyjnym w Ustawienia > Płatności i dostawy na formularzach wszystkich form płatności oraz na formularzach form dostawy wykorzystywanych w Comarch e-Sklep na zakładce Stawki VAT dla OSS należy uzupełnić stawki VAT dla unijnych krajów dostawy. Należy ręcznie wpisać stawkę VAT dla wszystkich krajów wykorzystywanych w macierzy dostaw (są one pogrubione, u góry listy) oraz zaznaczyć parametr Aktywny i zapisać zmiany.

Uwaga: Brak stawki VAT na formie dostawy lub płatności uniemożliwia złożenie zamówienia do danego kraju dostawy.

 

4. Po wykonaniu powyższych czynności należy wykonać synchronizację danych z systemem ERP, w celu przesłania do Comarch e-Sklep informacji o procedurze OSS, a także o stawkach VAT dla towarów. 

 

5. Po prawidłowej konfiguracji, w Comarch e-Sklep sprzedaż do krajów Unii Europejskiej (obsługa Irlandii Północnej następuje na podstawie kodu pocztowego Belfastu) będzie prowadzona według szczególnej procedury OSS dla:

  • Osób fizycznych.
  • Firm, jeżeli nie posiadają aktywnego NIP (zarejestrowanego w VIES) lub podany NIP jest bez unijnego prefiksu. W przypadku sprzedaży według procedury VAT e-Commerce informacja o stawkach VAT (dla towarów, dostawy i płatności) stosowanych według unijnych krajów dostawy jest widoczna na szczegółach zamówienia w panelu administracyjnym oraz przesyłana do systemu ERP.

 

W razie dodatkowych pytań dotyczących konfiguracji technicznej zachęcamy naszych klientów do wysyłania zgłoszeń na e-mail: mshelp@cdnpartner.pl

Wdrożenie systemu ERP a finansowanie – cz. 4 [PORADNIK]

Nawet jeśli rozwiązania ERP nie są tak kosztowne jak kiedyś, wciąż jest to inwestycja dla Twojej firmy. Dostawcy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Klientów i we współpracy z jednostkami finansowymi dają możliwość zakupu oprogramowania np.: w formie leasingu. W niektórych województwach zdarzają się również, choć coraz rzadziej, programy dzięki którym możesz uzyskać dofinansowanie…

Jakie jest zastosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego?

Bezpieczny podpis elektroniczny jest to e-podpis potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym. Dokumenty, deklaracje oraz faktury, które zostały opatrzone podpisem elektronicznym z perspektywy prawnej, posiadają taką samą moc, jak dokumenty podpisane własnoręcznie.

Narzędzia usprawniające pracę zdalną – cz.2

W obecnej sytuacji coraz więcej osób pracuje zdalnie. Firmy poszukują rozwiązań, które ułatwią pracę oraz pozytywnie wpłyną na efektywność. Poniżej przedstawiamy listę interesujących rozwiązań od Comarch.

Jakie są korzyści 100% polskiej chmury dla firm?

Chmura Comarch pozwala na zarządzanie firmą z każdego urządzenia, o każdej porze oraz z dowolnego miejsca na świecie, które ma dostęp do Internetu. Comarch jako jedna z pierwszych firm informatycznych w Polsce wprowadziła usługi w modelu cloud, a dziś jest ich największym dostawcą.