Zaznacz stronę

Jak działa PPK oraz co powinna zawierać umowa o prowadzenie i umowa o zarządzanie?

Pierwszą czynnością, którą wykonać musi przedsiębiorca, jest wybór instytucji finansowej, z którą zawrze umowę o zarządzaniu PPK. To ważna decyzja – dotyczyć będzie bowiem wszystkich pracowników firmy. Dlatego powinna być ona zawarta w porozumieniu z zakładową organizacją związkową bądź inną formą reprezentacji pracowników. Jeśli pracodawca nie osiągnie z nią porozumienia na miesiąc przed upływem terminu zawarcia umowy – może wybrać instytucję finansową sam.

Umowę musi zawrzeć każdy pracodawca, który zatrudnia co najmniej jedną osobę. Powinna ona być sporządzona w postaci elektronicznej, która pozwala na zapisanie jej treści na trwałym nośniku. Nie może zawierać warunków mniej korzystnych niż zaprezentowane przez daną instytucję finansową na portalu PPK w dniu zawarcia umowy.

Pracodawca może w przyszłości zmienić instytucję finansową, z którą ma podpisaną umowę o zarządzanie PPK. W takiej sytuacji powinien wypowiedzieć wcześniejszą umowę i zawrzeć nowe umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz pracowników, jednocześnie informując ich, że ma obowiązek złożenia w ich imieniu wniosku o wypłatę transferową środków z dotychczasowego rachunku PPK na nowy. Pracownik może się na to nie zgodzić – wówczas środki pozostaną na starym rachunku do czasu ich planowej wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu.

Umowę o prowadzenie PPK należy zawrzeć w imieniu i na rzecz pracowników, którzy:

  • ukończyli 55. rok życia, ale nie ukończyli jeszcze 70. – na wniosek takich osób i jeżeli spełniony jest warunek stażowy (a spełniony jest wtedy, kiedy w okresie 12 miesięcy poprzedzających pierwszy dzień zatrudnienia minimalny okres zatrudnienia u danego pracodawcy wynosi trzy miesiące)
  • nie ukończyli 55. lat – obowiązkowo, jeśli spełniony jest warunek stażowy.

Wraz z umową o prowadzenie PPK musi zostać sporządzony załącznik z listą osób objętych planem. Lista powinna być na bieżąco aktualizowana, ale nie wiąże się to z koniecznością zmiany umowy.

Jak mają działać pracownicze plany kapitałowe?

Czym się różni Comarch e-Sklep B2B od Comarch B2B?

Polecamy dwa rozwiązania do prowadzenia sprzedaży w modelu B2B. W tym artykule opiszemy rozwiązanie Comarch e-Sklep w wersji B2B oraz Comarch B2B, a także różnice pomiędzy nimi.

Wdrożenie systemu ERP a finansowanie – cz. 4 [PORADNIK]

Nawet jeśli rozwiązania ERP nie są tak kosztowne jak kiedyś, wciąż jest to inwestycja dla Twojej firmy. Dostawcy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Klientów i we współpracy z jednostkami finansowymi dają możliwość zakupu oprogramowania np.: w formie leasingu. W niektórych województwach zdarzają się również, choć coraz rzadziej, programy dzięki którym możesz uzyskać dofinansowanie…

Jakie jest zastosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego?

Bezpieczny podpis elektroniczny jest to e-podpis potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym. Dokumenty, deklaracje oraz faktury, które zostały opatrzone podpisem elektronicznym z perspektywy prawnej, posiadają taką samą moc, jak dokumenty podpisane własnoręcznie.

Jak szybko przygotować i złożyć sprawozdanie finansowe za 2020 rok?

Ministerstwo Finansów wydłużyło termin związany między innymi ze sporządzeniem oraz zatwierdzeniem rocznych sprawozdań finansowych za 2020 rok. Obecnie dla jednostek, których rok obrotowy zakończył się 31 grudnia 2020 r., ostateczny termin zamknięcia ksiąg rachunkowych, sporządzenia sprawozdania finansowego za 2020 r., oraz podpisania sprawozdania trwa do 30 czerwca 2021 r.