Co to jest kaizen i jakie ma zastosowanie w firmach?

Kaizen jest ciągłym usprawnianiem każdego z obszarów firmy. Słowo to pochodzi z języka japońskiego i oznacza dobrą zmianę, czy też progres. Kaizen jest podstawą metody zarządzania produkcją, która koncentruje się na minimalizacji strat przy jednoczesnym maksymalizowaniu wydajności (lean manufacturing). Ponadto jest to również strategia biznesowa polegająca na zaangażowaniu wszystkich pracowników danej firmy w ciągłe poszukiwanie pomysłów oraz realizowanie ich, w celu udoskonalenia firmy.

 

Jakie problemy mogą pojawić się podczas wdrażania Kaizen?

Ciągłe doskonalenie przynosi ogromne korzyści dla firm oraz pracowników, jednak wymaga to otwartości na zmiany i elastyczności. Często próby wdrożenia Kaizen kończą się niepowodzeniem, ponieważ radykalne zmiany wywołują reakcję lękową. Najskuteczniejszym sposobem na wprowadzanie stopniowych zmian jest metoda małych kroków.

Maksymalnie wykorzystaj to, czym dysponujesz na obecną chwilę. Szukaj obszarów, które możesz udoskonalić.

 

Jakie są cele Kaizen?

  • Oszczędność czasu w realizacji procesów.
  • Poprawa jakości.
  • Znaczne obniżenie kosztów.

Zrealizowanie celów Kaizen zwiększa komfort pracy, a także powoduje zwiększenie efektywności oraz motywacji pracowników.

 

Implementacja Kaizen

Koncepcja Kaizen może być zaimplementowana w dowolnej firmie, w dowolnym obszarze biznesu, a nawet w życiu osobistym. Odpowiednie wdrożenie następuje poprzez wykonanie następujących kroków:

1). Planuj – przygotuj plan działania, podziel go na etapy określone w czasie.

2). Wykonuj – realizuj poszczególne etapy planu zgodnie z harmonogramem.

3). Sprawdzaj – miej kontrolę nad wykonywanymi etapami, monitoruj efekty oraz identyfikuj pojawiające się problemy. 

4). Udoskonalaj – podejmij potrzebne korki w celu udoskonalania oraz korygowania nieprawidłowości.

Podsumowując, implementacja Kaizen wymaga cierpliwości. Wprowadzane są małe zmiany, które po pewnym czasie powodują dużą, pozytywną i trwałą zmianę.

Digitalizacja w firmie – oszczędź czas i pieniądze

Nowoczesne technologie pomagają w rozwoju biznesu. Digitalizacja to nie tylko trend, ale wręcz konieczność dla przedsiębiorstw, które chcą osiągnąć przewagę konkurencyjną lub utrzymać się na rynku. Zaletą wprowadzenia takich rozwiązań jest oszczędność czasu i pieniędzy. Szczególnie w czasach kiedy praca zdalna to już codzienność w niektórych firmach.

Zwiększ zaufanie Klientów i sprzedaż, dzięki integracji Trusted Shops z Comarch e-Sklep

Najważniejszymi trendami są obecnie doświadczenia użytkownika (tzw. user experience), budowanie świadomości klienta końcowego, sprzedaż w modelu B2B (czyli transakcje pomiędzy firmami) oraz zachęcanie klienta do zakupu droższych produktów, ulepszeń albo innych dodatków w celu generowania większych przychodów (tzw. upsell). Wchodząc w trendy, w poniższym artykule skupimy się na zwiększeniu zaufania Klientów oraz zwiększeniu sprzedaży, dzięki integracji Trusted Shops z Comarch e-Sklep.

Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday i Cyber Monday w 2020 roku?

Dotrzyj do właściwych odbiorców we właściwym czasie, aby zwiększyć sprzedaż i osiągnąć sukces.

Uruchomienie procedury VAT e-Commerce w Comarch ERP Optima i e-Sklep

Od 1 lipca 2021 weszły w życie nowe przepisy. Pakiet zmian VAT e-commerce nałożył na platformy e-handlu obowiązek rozliczenia VAT z tytułu sprzedaży towarów konsumentom w Unii Europejskiej.