Uruchomienie procedury VAT e-Commerce w Comarch ERP Optima i e-Sklep

Od 1 lipca 2021 weszły w życie nowe przepisy. Pakiet zmian VAT e-commerce nałożył na platformy e-handlu obowiązek rozliczenia VAT z tytułu sprzedaży towarów konsumentom w Unii Europejskiej. Dotychczasowe rozwiązanie Mini One Stop Shop (MOSS) zostało przekształcone w One Stop Shop (OSS), który obejmuje większość usług B2C świadczonych w kraju konsumpcji na rzecz konsumenta.

 

W najnowszej wersji Comarch e-Sklep umożliwiono wyliczanie na zamówieniach stawki VAT zgodnie z krajem wysyłki towaru (cena brutto nie zmienia się). Uruchomienie obsługi sprzedaży w tej szczególnej procedurze następuje po przysłaniu z systemu ERP informacji, czy sprzedawca podlega procedurze OSS oraz uzupełnieniu dla krajów wysyłki z Unii Europejskiej stawek VAT dla towarów, dostaw i płatności.

 

Jak krok po kroku uruchomić procedurę VAT e-Commerce w Comarch ERP Optima i e-Sklep?

 

1. Obsługa szczególnej procedury rozliczania VAT dla e-Commerce jest możliwa w integracji z systemem Comarch ERP Optima od wersji 2021.5. W celu uruchomienia pakietu VAT dla e-Commerce należy przejść do systemu Optima, a następnie wybrać System > Konfiguracja > Firma > Ogólne > e-Handel oraz zaznaczyć parametr OSS – obsługa szczególnej procedury rozliczania VAT dla e-Commerce. Przy uruchomionej procedurze OSS w Comarch e-Sklep kontrahenci krajowi otrzymają status Krajowy / Procedura OSS.

 

2. Na wszystkich kartotekach towarowych udostępnianych do Comarch e-Sklep na zakładce Jednostki/EAN/VAT należy uzupełnić stawki VAT zgodne ze stawkami obowiązującymi w kraju dostawy. W systemie Comarch ERP na liście towarów dodano nową operację seryjną pozwalającą uzupełnić podstawowe stawki VAT dla wybranych lub wszystkich krajów Unii Europejskiej. W panelu administracyjnym na szczegółach towaru dodano nową zakładkę Stawki VAT dla OSS do podglądu. Nie ma możliwości edycji stawek VAT na towarach w Comarch e-Sklep.

Uwaga: Jeżeli towar znajdujący się w koszyku w Comarch e-Sklep nie będzie miał uzupełnionej stawki VAT dla danego kraju dostawy, to zostanie usunięty z zamówienia.

 

3. W  panelu administracyjnym w Ustawienia > Płatności i dostawy na formularzach wszystkich form płatności oraz na formularzach form dostawy wykorzystywanych w Comarch e-Sklep na zakładce Stawki VAT dla OSS należy uzupełnić stawki VAT dla unijnych krajów dostawy. Należy ręcznie wpisać stawkę VAT dla wszystkich krajów wykorzystywanych w macierzy dostaw (są one pogrubione, u góry listy) oraz zaznaczyć parametr Aktywny i zapisać zmiany.

Uwaga: Brak stawki VAT na formie dostawy lub płatności uniemożliwia złożenie zamówienia do danego kraju dostawy.

 

4. Po wykonaniu powyższych czynności należy wykonać synchronizację danych z systemem ERP, w celu przesłania do Comarch e-Sklep informacji o procedurze OSS, a także o stawkach VAT dla towarów. 

 

5. Po prawidłowej konfiguracji, w Comarch e-Sklep sprzedaż do krajów Unii Europejskiej (obsługa Irlandii Północnej następuje na podstawie kodu pocztowego Belfastu) będzie prowadzona według szczególnej procedury OSS dla:

  • Osób fizycznych.
  • Firm, jeżeli nie posiadają aktywnego NIP (zarejestrowanego w VIES) lub podany NIP jest bez unijnego prefiksu. W przypadku sprzedaży według procedury VAT e-Commerce informacja o stawkach VAT (dla towarów, dostawy i płatności) stosowanych według unijnych krajów dostawy jest widoczna na szczegółach zamówienia w panelu administracyjnym oraz przesyłana do systemu ERP.

 

W razie dodatkowych pytań dotyczących konfiguracji technicznej zachęcamy naszych klientów do wysyłania zgłoszeń na e-mail: mshelp@cdnpartner.pl

Sprawne zarządzanie czasem pracy z Comarch TNA – pytania i odpowiedzi

Comarch TNA jest nowoczesnym systemem do rejestracji czasu pracy, dzięki któremu poprawisz dyscyplinę w miejscu pracy oraz znacznie zwiększysz efektywność. Zgłaszanie delegacji, urlopów, obecności, a także nieobecności stanie się szybkie, proste i wygodne.

Aplikacja e-Sprawozdania – pytania i odpowiedzi

Czy wymagane jest posiadanie podpisu elektronicznego od wszystkich członków Zarządu, czy wystarczy, że podpis kwalifikowany będzie mieć tylko jedna osoba z Zarządu? e-Sprawozdanie finansowe podpisuje osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz kierownik jednostki (cały zarząd) – kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.

Rejestracja pracy zdalnej z Comarch TNA

Efektywne zarządzanie czasem pracy to temat nurtujący wiele osób. W czasie, gdy praca zdalna staje się normą, warto zainwestować w rozwiązania, które pomogą zwiększyć produktywność oraz efektywność, zarówno pracodawców, kierowników, jak i pracowników. 

Program do optycznego rozpoznawania znaków Comarch OCR przetworzył już ponad 10 milionów dokumentów!

Dziennie dokonywanych jest ponad milion transakcji, a każda z nich zostawia ślad w formie dokumentów księgowych. Większość dokumentów trafia do informatycznych systemów księgowych. Kiedyś dane były wprowadzane ręcznie, co zajmowało dużo czasu. Teraz używana jest technologia optycznego rozpoznawania znaków (OCR), która odczytuje np. dane znajdujące się na fakturach, dzięki czemu proces księgowania jest znacznie szybszy i przyjemniejszy.